Kolmen päivän reissu Saarenmaalle oli kuin paluuta kesään ja toisaalta kuin jäähyväiset kesälle... Hmm...

Matka kohti Saarenmaata alkoi mm. tuttujen tilkkukiltalaisten kanssa bussissa körötellen silmät ristissä puoliunessa torstain ja perjantain välisenä yönä. Laivamatkan jälkeen nousimme takaisin bussiin ja suuntasimme kohti Tallinnan käsityötukkua. Tukkuun saimme osto-ohjeeksi luottaa hintojen olevan halvempia kuin kaupoissa, saatika Suomessa. Hinnat selviäisivät kuulemma vasta kassalla (!!!) Tukku olikin valtava tarjontoineen, hyllytolkulla nappeja, vetoketjuja, nauhoja, lankoja ompeluun, neulontaan, kirjontaan jne. mutta ei kankaita.

Tukussa vailla kunnon etukäteisostos-suunnitelmaa tuli vähän tavaraähky. Loppuviimeksi vein kassalle isoja kulkusia, englaniksi käännetyn japanilaisen paperikirjan, nallensilmiä ja joitain säihkyviä nappeja. Hinta todellakin selvisi vasta kassalla, siinä 500 kruunun hujakoilla mentiin (15 kruunua n. 1 euro) (ostoksia voin esittellä myöhemmin eri postauksessa). Tukun lähettyvillä oli kangaskaupa, se siis seuraava kohde. Yllättäen yhtään kangasta ei tarttunut mukaan. Kuten ei myöskään mitään vaatteiden secondhand liikkeestä, joka oli tukun kanssa samalla kadulla. Vielä oli Tallinnassa pellavakangaskauppa käyntilistalla.

Lihulassa oli seuraava pysähdys "Käsitöö ja kunsti tubassa". Lihula oli hauska pieni paikka, me turistit tunnuimme olevan nähtävyys ;). Tulevan talven olisi syytä olla kunnolla luminen ja kylmä, sillä ostin täältä kaksinkertaiset, kirjoneuleella tehdyt villaiset tumput 100 kruunulla. Käsityömyymälän vieressä oli myös muutama torimyyjä. Mukaan lähti upeakantinen kirja altsuksi ja kaksi ihanaa wanhaa valokuvaa.

Ennen Saarenmaata on Muhun saari, jonne kulkee lautta ja Muhusta edelleen pengertie ensiksimainittuun. Auringonpaiste muuttui sateeksi.

Kuuresaareen ja hotelliin pääsimme vihdoin ilta 8-9 välillä. Pieni kierros kävellen ympäristöön siivitti unen. Aamulla aloitimme jo klo 8.30 käsityökurssin, mission impossiblen (=mahdottoman tehtävän), "Muhu tikanden".

Kurssin opettajat olivat kyllä oikein päteviä ja hyviä... Mutta se lanka! Oikeantyyppinen kaksisäikeinen villalanka oli kuulemma loppu (sanoi suomalainen paikallisopas) ja ... No kuva (alla) kertonee totuuden. Vasemmalla se lanka jota piti olla eikä ollut, oikealla liian paksu lanka, josta piti erottaa yksi säie, keskellä... Siis pörröinen helposti katkeava mahdoton säie...

Yksi tapa siirtää malli villakankaalle on piirtää haluttu kuvio silkkipaperiin, harsia ääriviivaat läpi ja ottaa sitten paperi pois.

Tikkauksen välillä kävimme syömässä ja saimme shoppailutauon Kuressaaren keskustassa. Löysin tieni torin lisäksi myös mm. sisustusliikkeeseen ja antiikkiliikkeeseen. Tarjonta oli ihastuttava! Kello vain hieman rajoitti, sillä "mission impossible" jatkuisi taas tauon jälkeen.

Hieman kyllä kurssin jälkeen harmitti, ettei meillä ollut käytössä sitä kunnon lankaa! Olisi opettelu ja jälki ollut enemmän halutunlaista. (Yllä siis opettajan mallityö!) Mukavaa silti :)

Kurssin jälkeen jätin paikallisen kalaillallisen väliin, koska olin vielä ihan täynnä edellisestä ruuasta ja kaipasin hieman hengähdystä. Lähdin kävelemään. Nautinto rentoutua tiukan ohjelman jälkeen! Pieni sadekaan ei haitannut päivän auringonpaisteen ja t-paitakelin jälkeen, vaan se loi oman tunnelmansa. Kävelin ensin Piispanlinnalle:

Puolentoistatunnin kävelyni aikana räspsin kuvia vesitihkussa taloista vanhassa kaupungissa ja asuinalueella. Tunnelmallisia näkymiä ja kauniita pieniä kodikkaita pihoja...

Yllä olevassa kuvassa on muuten hotellimme. Se oli sopivan pieni ja tunnelmallinen. Hotellin julkisten tilojen sisustuksessa oli käytetty mustaa ja kultaa. Yllättävän tomiva yhdistelmä, ei lainkaan synkkä! Ruokailutila:

Nyt muuten tulee hehkutusta, joten jos nyt jo tökkii, älä lue eteenpäin ;) ! Kävelyni jälkeen vaihdoin ylleni (mustan!) paksun saunatakin ja käpsyttelin hotellin kylpyläosastolle. Perillä odotti höyrysauna ja allasosasto... Höyrysaunassa soi taustalla rentoutumiseen juuri oikeanlainen musiikki -olin yksin! Tovin jos toisenkin tovin jälkeen siirryin altaalle - edelleen täysin yksin!!! Koko ihanuus edelleen vain minun käytössäni!! Luxusta!! Allas sisälsi kuusi erilasta vesihierontapistettä, juuri sopivilla voimakkuuksilla. Uin ja nautin yksinäisyydestäni. Poreallas oli altaan vieressä. Käynnistin sen ja istuin kuplavaahdon keskellä. Vieressä oli toinenkin nappi ja kas vain, vesi muuttui haalean neonvihreäksi kuplavaahdoksi. Ikkunasta näkyi levollinen maisema. Koko tämä ihanuus oli yksin minun kokonaiset kaksi tuntia!!!

Sunnuntaina suunta oli jälleen koti-Suomi. Matkalla kävimme Hanilan käsityömuseossa. Upeita vanhoja tekstiilejä yläkerrassa ja alakerrassa talonpoikaistavaraa. Näihin sai muuten koskea!

Paluupäivän ruoka nautittiin Laitsen linnassa. Hienot puitteet ja hyvä ruoka.

Tiivis kolmepäivää tuntui pidemmältäkin reissulta. Hyvä kokonaisuus :) Kohtuuhintainenkin. Saarenmaa (Kuresaari) oli kaunis paikka, kiireetön, tunnelmallinen ja vielä kesäisen vehreä. Tänne pitäisi päästä vielä uudelleen!